pachai maamalai pol mene

Tuesday, November 30, 2010

Decisions taken under the influence of anger can result only in self destruction



Decisions taken under the influence of anger can result only in self destruction

 

शिवमौपायिकं गरीयसीं फलनिष्पत्तिमदूषितायतीं।

विगणय्य नयन्ति पौरुषं विजितक्रोधरया जिगीषवः॥

भारवेः किरातार्जुनीयात् 2-35

śivamaupāyikam garīyasīṁ phalaniṣpattimadūṣitāyatīṁ|

vigaṇayya nayanti pauruṣam vijitakrodharayā jigīṣavaḥ||

bhāraveḥ kirātārjunīyāt

 

 

जिगीषवः who are desirous of success ( नृपाः rulers) विजितक्रोधरया the path in which anger is defeated गरीयसीं very thoughtful, heavy अदूषितायतीं path which is blemishless फलनिष्पत्तिं oriented at good results विगणय्य considering पौरुषं path of boldness शिवमौपायिकं strategic and yielding good result नयन्ति lead

jigīṣavaḥ nṛpāḥ vijitakrodhrayā garīyasīṁ adūṣitāyatīṁ phalaniṣpattiṁ vigaṇayya pauruṣaṁ śivamaupāyikaṁ nayanti||

 

This is a very valuable quote from one of the five mahakavyaas of Sankrit, Kiraatarjuneeyam of Bharavi.The famous storyline for this sublime poetic creation is derived from the Indian Epic Mahabharatham,

 

While living in exile in forest the Pandavas. the irritating news that even after perpetrating so much injuries through deception and treachery, Duryodhana their enemy and his brothers and living in pomp and power .

Naturally, the younger brothers of the righteous king Yudhistira and the queen Draupadi and not able to conceal their anguish and . and they are raring for revenge.

But the words of wisdom come from the righteous King Dharmaputra.

He says,

Those whose aim in life is to attain success and prosperity,

the prosperity and success which are of ever lasting and strategic value ,

the prosperity and success whose value is perennial,

the prosperity and success which yield only positive benefits in great abundance,

the property and success which are earned through blemishless action

lead their heroic lives setting aside the tendency to act in thoughtless rage because such impulsive action under the influence of rage will destroy whatever advantages they already possess.

How true!

To attain and enjoy Royal eminence are really splendid. But to fulfill one's aims one has to think well before embarking on acrimonious actions. Decisions taken under the influence of anger can result only in self destruction

 

 

This is a very valuable quote from one of the five mahakavyaas of Sankrit, Kiraatarjuneeyam of Bharavi.The famous storyline for this sublime poetic creation is derived from the Indian Epic Mahabharatham,

 

ശിവം ഓപായികം ഗരീയസീം ഫലനിഷ്പത്തിം അദൂഷിതായതീം

വിഗണയ്യ നയന്തി പൌരുഷം വിജിതക്രോധരയാ ജിഗിഷവ;

കിരാതാര്‍ജുനീയം ഭാരവി

 

ഭാരവി എന്ന ധിഷണാധനനായ കവിവര്യന്‍ രചിച്ച,  സംസ്കൃത സാഹിത്യത്തിലെ പഞ്ചമഹാകാവ്യങ്ങളില്‍ ഒന്നായ കിരാതാര്‍ജുനീയത്തില്‍ നിന്നുള്ള  ഏറെ  അര്‍ത്ഥഗര്‍ഭമായ ഒരു ഉദ്ധരണി ആണിത്.
മഹാഭാരതത്തിലെ പാണ്ഡവരുടെ വനവാസത്തിന്നിടയ്ക്ക് സംഭവിക്കുന്ന കാര്യങ്ങളാണ് ഈ കാവ്യത്തിലെ പ്രതിപാദ്യ വിഷയം.
കൌരവന്മാരാല്‍  കള്ളച്ചൂതില്‍  പരാജിതരായി  രാജ്യവും സ്ഥാനമാനങ്ങളും എല്ലാം നഷ്ടപ്പെട്ടു   കാട്ടില്‍ വാസം ഉറപ്പിച്ച പാണ്ഡവന്മാരെ തേടിയെത്തുന്നത്   ഇപ്പോഴും ദുര്യോധനനും കൂട്ടരും  വളരെ ആര്‍ഭാടത്തോടും സംമൃദ്ധിയോടും  കൂടി ജീവിതം ആഘോഷിക്കുകയാണ് എന്ന വിവരമാണ്.  ജ്യേഷ്ടനും രാജാവും ആയ യുധിഷ്ടിരന്‍   ശാന്തനും  ഇരുത്തം വന്നവനും ആയ വ്യക്തിയാണ്.  അദ്ദേഹത്തിനു   വനവാസം കൊണ്ടൊന്നും വലിയ ദുഃഖം തോന്നുന്നില്ല.  പക്ഷെ  അദ്ദേഹത്തിന്റെ നാല് അനിയന്മാരും മഹാരാണിയായ ദ്രൌപദിയും  ഏറെ അസ്വസ്ഥരാണ്.  അവര്‍ക്ക് തങ്ങളുടെ   വിഷമങ്ങളും  അസ്വാരസ്യങ്ങളും   സഹിക്കുവാനും  മറച്ചു വയ്ക്കുവാനും കഴിയുന്നില്ല.

അവര്‍ക്ക്  ഏതു വിധേനയും നഷ്ടപ്പെട്ട  ജീവിത സൌഖ്യം പെട്ടെന്ന് വീണ്ടെടുക്കണം എന്ന ആകാംക്ഷ്യയാണ്.  ഉടന്‍ ദുര്യോധനന്‍റെ ചതിക്ക് പ്രതികാരം ചെയ്യണം എന്ന കാര്യത്തില്‍ അവര്‍ ഒറ്റക്കെട്ടായി നില്‍ക്കുകയാണ്.

തിടുക്കപ്പെട്ടും  ധര്‍മ്മത്തില്‍ നിന്നും വ്യതിചലിച്ചും  ഒരു കാര്യവും ചെയ്യാന്‍ ഒരുങ്ങി പുറപ്പെടരുതെന്നു   ധര്‍മ്മപുത്രന്‍ അനിയന്മാരെയും ദ്രൗപതിയെയും ഓര്‍മ്മപ്പെടുത്തുന്ന അവസരത്തില്‍   അദ്ദേഹം പറയുന്ന വാക്കുകളായി  ഈ ശ്ലോകം കിരാതാര്‍ജുനീയത്തില്‍ പ്രത്യക്ഷപ്പെടുന്നു.

 

ധര്‍മ്മപുത്രന്‍ പറയുന്നു.

ജീവിതത്തില്‍ നന്മയും പുരോഗതിയും  സമൃദ്ധിയും കൈവരിക്കുവാന്‍ ആഗ്രഹിക്കുന്നവര്‍,  അത്തരം  നേട്ടങ്ങള്‍  എന്നും നിലനില്‍ക്കുന്നവ ആവണമെന്ന്  ആഗ്രഹിക്കുന്നവര്‍,  അത്തരം മഹത്തായ നേട്ടങ്ങള്‍ നയപരവും എന്നും  കൈവിട്ടുപോകാത്തവയും ആണെന്ന് ഉറപ്പു വരുത്തുവാന്‍ ശ്രമിക്കുന്നവര്‍,   അത്തരം നേട്ടങ്ങള്‍  ഉന്നതങ്ങളും  അഭിമാനകരങ്ങളും ആയ മാര്‍ഗ്ഗങ്ങളിലൂടെയും  ഏറ്റവും അധികം   നല്ല ഫലങ്ങള്‍   നല്‍കുന്നവയും ആകണം എന്ന് നിശ്ചയിച്ചു ഉറപ്പിച്ചവര്‍, 

തങ്ങളുടെ ജീവിതചര്യ  ക്രമപ്പെടുത്തുന്നത്   തിടുക്കത്തിലും ആലോചിക്കാതെയും    കാര്യങ്ങള്‍ ചെയ്യുവാനുള്ള  പ്രവണത ഉപേക്ഷിച്ചും   ക്രോധത്തിനും  അസഹിഷ്ണുതയ്ക്കും  ഒരിക്കലും  വശംവദരാവാതെയും ആയിരിക്കും. എന്തെന്നാല്‍  ക്രോധവും അസഹിഷ്ണുതയും  നിറഞ്ഞ മനസ്സോടെ മുന്നോട്ടു പോകുന്നവര്‍  ഒരിക്കലും ജീവിതവിജയം കണ്ടെത്തില്ല. മാത്രമല്ല  കോപത്താല്‍ സ്വയം മറന്നു ചെയ്യുന്ന കാര്യങ്ങള്‍    ഒരാള്‍ക്ക്  ആ സമയം കൈമുതലായുള്ള നേട്ടങ്ങള്‍ പോലും ഇല്ലാതാക്കും.

എത്ര വലിയ സത്യമാണ്.

 

പദവിയും  സുഖസൌകര്യങ്ങളും നേടുന്നതും   രാജകീയ പ്രൌഡി തേടുന്നതും എല്ലാം നല്ലത് തന്നെ. പക്ഷെ  അതിന്നായി  യുദ്ധത്തിനും ആക്രമണത്തിനും ഒക്കെ ഇറങ്ങിപ്പുറപ്പെടുന്നതിനു മുമ്പ്  ഏറെ ചിന്തിക്കുകയും  യുക്തങ്ങളായ    പദ്ധതികള്‍ ആവിഷ്കരിക്കുകയും വേണം.  പെട്ടെന്നുള്ള ക്രോധം മൂലം  ഒന്നും ആലോചിക്കാതെ തിടുക്കപ്പെട്ടു ചെയ്യുന്ന കാര്യങ്ങള്‍    സ്വന്തം വിനാശത്തിന് വഴി ഒരുക്കിയേയ്ക്കും.  . 

Monday, November 29, 2010

inept counsel destroys all

एकं विषरसो हन्ति शस्त्रेणैकश्च वध्यते।
सराष्ट्रं सप्रजंहन्ति राजानं मन्त्रविस्रवः॥
विदुरनीतिः
ekaṁ viṣaraso hanti śastreṇaikaśca vadhyate|
sarāṣtraṁ saprajam hanti rājānaṁ mantravisravaḥ||
viduranītiḥ


ഏകം വിഷരസം ഹന്തി ശസ്ത്രേണ ഏകശ്ച വധ്യതെ
സരാഷ്ട്രം സപ്രജം ഹന്തി രാജാനം മന്ത്രവിസ്റവ:
വിദുരനീതി
a potion mixed with poison can kill a man (god, it should not be socrates everytime)  or a single arrow can be the cause of death for one person (again hopefully it is not always  abhimanyu)  but  bad counsel by ministers kills the king along with his nation and all his subjects.

Behind the ruin of every great person there would be a posse of advisers and yes men.  History has proved this beyond an iota of doubt.  But can you find an establishment without nasty advisors  be it a council of ministers for the state  to the headquarters officers or secretaries  for the administrative
heads in  lower but powerful hierarchy?.. The advisors will eat up the boss, the subordinate setup and in the process perish themselves.

--

Sunday, November 28, 2010

Re: Experience has no substitute even in assembly

I have missed out a NOT  as suggested by Padma..Thank you.  My apologies to all the learned recipients. Please forgive me for this lapse, though very serious it is. 

On Sun, Nov 28, 2010 at 8:28 AM, Padma Ramachandran <padma.ramachandran@gmail.com> wrote:
An assembly for administration is inadequate if it is   not        represented by scholars wizened by age and experience.

i think you have missed out on  "NOT"

2010/11/28 Ananthanarayanan Vaidyanathan <kvananthanarayanan@gmail.com>

न सा सभा यत्र न सन्ति वृद्धाः
न ते वृद्धाः ये च न वदन्ति धर्मं।
नासौ धर्मो न यत्र सत्यमस्ति
न तद् सत्यं यच्छलेनाभ्युपेतं॥
चाणक्यसूत्राणि
na sā sabhā yatra na vṛddhāḥ
na te vṛddhāḥ ye ca na vadanti dharmaṁ|
nāsau dharmo na yatra satyamasti
na tad satyaṁ yacchalenābhyupetaṁ||
cāṇakyasūtrāṇi
ന സാ സഭാ യത്ര ന വൃദ്ധാ:
ന തേ വൃദ്ധാ: യെ ച ന വദന്തി ധര്‍മ്മം
ന അസവ്‌ ധര്‍മോ ന യത്ര സത്യമസ്തി
ന തദ്‌ സത്യം യത് ച്ഹലേന അഭ്യുപേതം
ചാണക്യന്‍

An assembly for administration is inadequate if it is not represented by scholars wizened by age and experience.   The elders who do not expound virtue cannot be treated as wise and grown up.   It is not to be treated as virtue if it is not  buttressed by truth.  And truth cannot be a  contraption with external brilliance  with contents  ridden by deception...meaning half-truths and ad-hoc truths are not to be given the status  of pure truth.

The political astuteness of the Master stands out here.  Human beings, however brilliant they are intellectually, however erudite they are, they can reach the apex of brilliance of thought and discretion onlly as they attain ripe age.  Experience has no substitute.   Consider the ages of our Presidents, Prime Ministers, Judges of the apex court and so on.  May be the exceptions are Shankara or Jesus.. But they are godheads with no age.
  Mere greying of hair does not make one an old gentleman.  We have seen many gerontocracies  in autocratic juntas. And politicians with nothing to their credit other  than the donkey years reaching the legislative fora are also not rare.   But the master prescribes advanced age only because with advancing age the knowledge and sense of virtue and detachment will get ripened. 
 And whatever may be the virtue of an action if that action is not based on truth, then it cannot be a virtue.  
And most important,  the truth mentioned here should be absolute and not what was propagated by Rasputins and Goebbels as also many of their contemporary avatars. 

--

--
Padma Ramachandran


The people who make a  difference in our lives are not the ones with the most credentials,the most money,or the most awards - They are the ones who care for you. Only those who care make a difference. To make a difference to others, care for them.





--
।श्रीकृष्णो रक्षतु।
|śrīkṛṣṇo rakṣatu|
Have a nice and happy day
with profound respect and warm regards
K V Ananthanarayanan
(kanfusion)
blog   http://kanfusion.blogspot.com/
त्यजन्तु बान्धवाः सर्वे निन्दन्तु गुरवो जनाःI
तदापि परमानन्दो गोविन्दो मम जीवनंII
let all my relatives abandon me, let the great people insult me, still I am in supreme bliss since my life  is GOVINDA alone.
Iकृष्णात् परं किमपि तत्वं अहं न जाने"I
लोकाः समस्ताः सुखिनो भवन्तु।
lokāḥ samastāḥ sukhino bhavantu|

Experience has no substitute even in assembly


न सा सभा यत्र न सन्ति वृद्धाः

न ते वृद्धाः ये च न वदन्ति धर्मं
नासौ धर्मो न यत्र सत्यमस्ति
न तद् सत्यं यच्छलेनाभ्युपेतं॥
चाणक्यसूत्राणि
na sā sabhā yatra na vṛddhāḥ
na te vṛddhāḥ ye ca na vadanti dharmaṁ|
nāsau dharmo na yatra satyamasti
na tad satyaṁ yacchalenābhyupetaṁ||
cāṇakyasūtrāṇi

An assembly for legislation or adjudication is inadequate if it is not represented by scholars wizened by age and experience.

The elders who do not expound virtue cannot be treated as wise and grown up.
It is not to be treated as virtue if it is not buttressed by truth.
And truth cannot be a contraption with external brilliance with contents ridden by deception...meaning half-truths and ad-hoc truths are not to be given the status of pure truth.

The political astuteness of the Master Chanakya stands out here.

Human beings, however brilliant they are intellectually, however erudite they are, they can reach the apex of brilliance of thought and discretion only as they attain ripe age. Experience has no substitute.
Consider the ages of our Presidents, Prime Ministers, Judges of the apex court and so on. May be the exceptions are Shankara or Jesus..
But they are godheads with no age.
Mere graying of hair does not make one an old gentleman.
We have seen many gerontocracies in autocratic juntas.
And politicians with nothing to their credit other than the donkey years reaching the legislative fora are also not rare.
But the master prescribes advanced age only because with advancing age the knowledge and sense of virtue and detachment will get ripened.
And whatever may be the virtue of an action if that action is not based on truth, then it cannot be a virtue.
And most important, the truth mentioned here should be absolute and not what was propagated by Rasputins and Goebbels as also many of their contemporary avatars.



ന സാ സഭാ യത്ര ന വൃദ്ധാ:
ന തേ വൃദ്ധാ: യേ ച ന വദന്തി ധര്‍മ്മം 
ന അസൌ ധര്‍മോ ന യത്ര സത്യമസ്തി 
ന തദ്‌ സത്യം യത്ച്ഛലേന അഭ്യുപേതം 
ചാണക്യന്‍ 

വയസുകൊണ്ടും ജ്ഞാനം കൊണ്ടും മുതിര്‍ന്നവരുടെ സാന്നിദ്ധ്യം ഇല്ലാത്ത ഒരു സഭ സഭ തന്നേയല്ല
ധര്‍മ്മവും ന്യായവും പറയാത്തവരെ വൃദ്ധര്‍ എന്ന് വിളിക്കുന്നതില്‍ അര്‍ത്ഥമില്ല 
സത്യസന്ധമായത് അല്ലാത്തതൊന്നും ധര്‍മ്മമാവില്ല 

പൊള്ളത്തരങ്ങളും കാപട്യവും കൊണ്ട് താങ്ങിനിര്‍ത്തുന്നതൊന്നും സത്യമാവില്ല
നിയമനിര്‍മ്മാണത്തിനും നിയമ പാലനത്തിനും ഉള്ള സഭകളില്‍ അറിവും പ്രവര്‍ത്തനപരിചയവും ഉള്ള മുതിര്‍ന്ന അംഗങ്ങള്‍ ഇല്ലെങ്കില്‍ ആ സഭ ഒരിക്കലും നല്ലവണ്ണം പ്രവര്‍ത്തിക്കില്ല. പക്വത ജീവിതത്തില്‍ കൈവന്നവരാണ് യഥാര്‍ത്ഥത്തില്‍ വൃദ്ധര്‍. സത്യത്തില്‍ ഉറച്ചുനിന്നുകൊണ്ടു പറയുന്ന അഭിപ്രായങ്ങള്‍ മാത്രമേ ധര്‍മ്മമാവുകയുള്ളൂ. ചതിയും വളച്ചൊടിച്ച വാക്കുകളും കൊണ്ടുള്ള പ്രയോഗങ്ങള്‍ ഒരിക്കലും സത്യം ആവുകയില്ല. കാര്യം നേടാന്‍ വേണ്ടിയുള്ള അര്‍ദ്ധസത്യങ്ങള്‍ ഒരിക്കലും സത്യങ്ങള്‍ ആവില്ല.

ചാണക്യന്‍റെ ധിഷണ ഇവിടെ അതിന്‍റെ പൂര്‍ണ്ണതയില്‍ പ്രകടമാവുന്നു

എത്ര അറിവും ബുദ്ധിയും ഉള്ള വ്യക്തികളാണ് എങ്കിലും അവര്‍ എത്രയധികം വിദ്യാഭ്യാസം നേടിയവര്‍ ആണെങ്കിലും അവരുടെ കഴിവുകളുടെ പൂര്‍ണ്ണത .. അത് ചിന്താഗതിയില്‍ ആയാലും, വിവേകത്തില്‍ ആയാലും ശരി, അവര്‍ പ്രായവും പക്വതയും വന്നു വര്‍ഷങ്ങളുടെ പരിചയ സമ്പത്ത് നേടിയ ശേഷം മാത്രമായിരിക്കും.. അവര്‍ക്ക് നേടാന്‍ കഴിയുന്നത്.

പ്രായത്തിനും അതിന്റെ പക്വതയ്ക്കും പകരം വയ്ക്കാന്‍ വേറൊന്നും ഇല്ല. 

ഏതു രാഷ്ട്രത്തിന്‍റെയും തലപ്പത്തിരിക്കുന്ന രാഷ്ട്രപതി, പ്രധാനമന്ത്രി, മുഖ്യ ന്യായാധിപന്മാര്‍ എന്നിവരൊക്കെ സാധാരണ ഗതിയില്‍ വയസ്സില്‍ മുതിര്ന്നവരായിരിക്കും. ഒരു ശങ്കരനോ യേശുവോ ഉണ്ടെങ്കില്‍ അത് പ്രത്യേക ദൈവിക ശക്തി കൊണ്ട് മാത്രം. അത് ഒരു‍ സാധാരണ നിയമം അല്ല. 

പക്ഷ തലയില്‍ നര വരുന്നത് മാത്രമല്ല പക്വതയുടെ അളവുകോല്‍ എന്നതും ഇവിടെ ഓര്‍ക്കണം. 

ചില അവസരങ്ങളില്‍ ചില രാജ്യങ്ങളില്‍ ഒരു കഴിവും ഇല്ലാതെ അധികാരത്തില്‍ കടിച്ചു തൂങ്ങുന്ന വൃദ്ധന്മാരെ കാണാന്‍ കഴിയും. അതല്ല ഇവിടെ ഉദ്ദേശിച്ചത്. 

ഇവിടെ ചാണക്യന്‍ മുതിര്‍ന്ന വയസ്സുള്ളവരുടെ ആവശ്യം അടിവരയിട്ടു പറയുന്നത് ആ വ്യക്തികള്‍ അത്രയും വര്ഷം ജീവിച്ചു നേടിയെടുക്കുന്ന പരിചയം സമൂഹത്തിനു വേണ്ടി ഉപയോഗിക്കാന്‍ കഴിയും എന്ന ഒരേ കാരണം കൊണ്ടാണ്. 

വയസ്സ് കൂടുമ്പോള്‍ നല്ല മനുഷ്യരില്‍ നീതിബോധവും വിരക്തിയും വര്‍ദ്ധിക്കും എന്നത് ഒരു സത്യമല്ലേ? 

സത്യസന്ധമല്ലാത്ത ഒന്നും എത്ര ആകര്‍ഷകമായി ആദ്യം തോന്നിയാലും യഥാര്‍ത്ഥത്തില്‍ നന്മ കൊണ്ടുവരില്ല.

ഇവിടെ സത്യം എന്ന വാക്കുകൊണ്ട് സൂചിപ്പിക്കുന്നത് ഒരു വിധത്തിലുള്ള വഞ്ചനയും ഭംഗിവാക്കും കലരാത്ത യാഥാര്‍ഥ്യത്തെ മാത്രമാണ്. ചരിത്രത്തില്‍ പലേ വ്യക്തികളും സത്യമെന്ന പേരില്‍ മറ്റുള്ളവരെ തെറ്റിദ്ധരിപ്പിച്ചു താല്‍ക്കാലികമായ വിജയങ്ങളെ നേടിയ കഥകള്‍ ധാരാളം കാണാം. രാസ്പുട്ടിനും ഗിബ്ബല്സും എല്ലാം ഇതിനു ഉദാഹരണങ്ങളാണ്...

Saturday, November 27, 2010

with deep pain being insulted at the hand of a persons who thinks he is the supreme lord


I am not bothered about what was deleted.  It is not some important magna carta.  But your apprehension that your group will not be able to take even a joke makes me really afraid.  The one quality a man should possess if he is to claim superiority over animals is the capacity to laugh at oneself.  If a little joke will break the teeth then we have no right to call ourselves human.  I am tempted to quote Dale Canegie here.. "a drop of honey will attract more bees than tonnes of gall..that honey is humour.  If the 350 odd members have come together to show off their merchandise and not to care about others, what is the meaning of a friendship group.  I have really thousands of friends outside these 350 or so but one cannot be too rich when friendship is concerned. It is only for this reason that I was holding on to this group also in spite of your chauvinism about malayalam, the elitism of some persons..reminding me of George Orwells Animal Farm, where its is stated that " All pigs are equal but some are more equal.." and nearer home, if one cannot laugh with Basheer when he says"nduppappakkoraanendaarnuu,  oru ballya kuyyaana"  we are all but kuyyanas of different sizes.. 
Let me tell my own experience.  Two of my staff members had visited me at home and we were just talking about dowry during marriges.  The Christian  Raju said he would have got at least five lakhs and 100 sovereigns.  My inspector Agarwal, a Rajastani was telling that he will get a few lakhs in dowry, a car, a fridge, a camel and even a horse if he asked for it.  An old married man of 25 years I was telling that as a pattar I would have got a good meal for my marriage, and in addition I was presented with a donkey even without my asking for it.  
My wife, a  post graduate teacher in government service was present there at the time of this discussion and she laughed her heart out.  This is what I understand by sense of humour.   If the group is just for the sake of blowing each ones own trumpet and sneering at others,  what is the purpose of such groups.
Remember, a friend is worth a million dollors but a friend lost is a loss of billions of dollars.

2010/11/27 Ananthanarayanan Vaidyanathan <kvananthanarayanan@gmail.com>








--

beware of taxmen

तानीन्द्रियाणि अविकलानि तदेव नाम
सा बुद्धिरप्रतिहता वचनं तदेव।
अर्थोष्मणा विरहितः पुरुषः क्षणेन
सोऽप्यन्य एव भवतीति विचित्रमेतद्।
भोजप्रबन्धम्।
tānīndriyāṇi avikalāni tadeva nāma
sā buddhirapratihatā vacanaṁ tadeva|
arthoṣmaṇā virahitaḥ puruṣaḥ kṣaṇena
so'pyanya eva bhavatīti vicitrametad|
bhojaprabandham|


Rich or poor, a man may physically possess  the same fair-shaped limbs. He may be having the same  intellectual eminence. He may talk with the same eloquence. But once his  wealth and affluence  which are the real providers of  heat and energy for him has taken leave of him, he becomes an entirely different man. it is indeed very strange.
Ballaladeva simply points out  the garden  truth. When one man is rich, he is called beautiful, wise, eloquent and what not. But if misfortune

strikes and his bank balance evaporates, he becomes a total stranger to this world.
So beware of taxmen, thieves and  showy friends.  They have the knack of ensuring that your bank balances vanishes.
താനീ ഇന്ദ്രിയാണി അവികലാനി തദേവ നാമ
സാ ബുദ്ധിരപ്രതിഹാതാ   വചനം തദേവ
അര്‍ത്ഥ ഊഷ്മണാ വിരഹിത: പുരുഷ: ക്ഷണേന
സ: അപി അന്യ : ഭവതി വിചിത്രമേതത്
ഭോജപ്രബന്ധം


ധനികനായിരിക്കുമ്പോളായാലും  പിന്നീട്  ദാരിദ്ര്യം വന്നു ചേര്‍ന്നാലും ഒരു വ്യക്തിയുടെ ശരീരത്തിലെ അവയവങ്ങളുടെ രൂപത്തിലും പ്രവര്‍ത്തനത്തിലും വലിയ വ്യത്യാസം ഒന്നും ഉണ്ടാവുന്നില്ല.   പണം ഉള്ളപ്പോള്‍  ഉണ്ടായിരുന്ന  മിടുക്കും  അറിവും ഒക്കെ  പണം ഇല്ലാതായാലും അതുപോലെ തന്നെ  ഉണ്ടാവും.  പണക്കാരന്‍ ദാരിദ്രനായത് കൊണ്ട് അയാളുടെ വാക്ചാതുര്യവും നഷ്ടപ്പെടുന്നില്ല.  പക്ഷെ ഒരാളുടെ സാമ്പത്തിക ഭദ്രത തകര്‍ന്നാല്‍,  അയാളുടെ പണം നഷ്ടപ്പെട്ടാല്‍, അത് അയാളുടെ ജീവനും നിലനില്‍പ്പിനും  ഊര്‍ജ്ജവും ചൂടും നഷ്ടപ്പെടുന്നത് പോലെയാണ്.   അതോടെ അയാള്‍ വ്യത്യസ്തനായ ഒരു മനുഷ്യന്‍,  ആയിത്തീരുന്നു.  പഴയ  കെല്‍പ്പും വാചകമടിയും  ഊര്‍ജസ്വലതയും ഒന്നും  കാശില്ലാതായാല്‍ പിന്നെ കാണില്ല.   അയാള്‍  ലോകത്തിനു തന്നെ അപരിചിതനും  വേണ്ടാത്തവനും ആയി മാറിയേക്കാം. 

അതുകൊണ്ട്  കരം പിരിക്കുന്നവരെയും, കവര്‍ച്ചക്കാരെയും പിന്നെ അടിച്ചു പൊളിക്കാന്‍ വേണ്ടി മാത്രം കൂടെ കൂടുന്നവരെയും എപ്പോഴും  സൂക്ഷിക്കുക.  അവര്‍ക്ക് നിങ്ങളുടെ പണം നിശ്ശേഷം ഊറ്റിയെടുക്കാനുള്ള കഴിവ്  അസാമാന്യമാണ്.   

--

Friday, November 26, 2010

know how to spend

न दातुं नोपभोक्तुं वा  शक्नोति कृपणः श्रियं।
किन्तु स्पृशति हस्तेन नपुम्सक इव स्त्रियं॥
भोजप्रभन्धात्
na dātuṁ nopabhokthuṁ vā śaknoti kṛpaṇaḥ śriyaṁ|
kintu spṛśati hastena napumsaka iva striyaṁ||
bhojaprabhandhāt

ന ദാതും  നോപഭോക്തും വാ ശക്നോതി കൃപണ: ശ്രിയം
കിന്തു സ്പര്‍ശതി ഹസ്തേന  നപുംസക ഇവ സ്ത്രിയം
ഭോജപ്രബന്ധo
The wretched miser  is not capable either giving away or enjoy the fruits of his immense wealth.  
He will be always touching the golden coins with affection just like a eunuch touching a beautiful woman..
Wealth for a man who neither knows how to give it away
 or enjoy it  himself is  simply of no use.  
The eunuch can touch or embrace a beautiful woman but nothing happens.

--

Thursday, November 25, 2010

haunted house

दुष्टा भार्या शठं  मित्रं भृत्यः चोत्तर-दायकः।
स-सर्पे च गृहे वासो मॄत्युर् एव न संशयः
चाणक्यनीतिसारात्
duṣṭā bhāryā śaṭhaṁ  mitraṁ bhṛtyaḥ cottara-dāyakaḥ |
sa-sarpe ca gṛihe vāso mṝtyur eva na saṁśayaḥ||
cāṇakyanītisārāt
ദുഷ്ടാ ഭാര്യാ ശഠo  മിത്രം ഭൃത്യശ്ച  ഉത്തര  ദായകഃ
സസര്‍പ്പേ ച ഗൃഹേ വാസോ മൃത്യുര്‍ ഏവ ന സംശയ ;
ചാണക്യന്‍
Living in a house infested with, (1)  a wicked wife   (2) an arrogant and idiotic friend (3) with menials or servant  who will talk back with you rather than obeying you.
(4) which is often visited by snakes like cobra... is  a sure path to terrible death..  The conditions  are effective  jointly and severally
--
।श्रीकृष्णो रक्षतु।
|śrīkṛṣṇo rakṣatu|
Have a nice and happy day
with profound respect and warm regards
K V Ananthanarayanan
(kanfusion)
blog   http://kanfusion.blogspot.com/
त्यजन्तु बान्धवाः सर्वे निन्दन्तु गुरवो जनाःI
तदापि परमानन्दो गोविन्दो मम जीवनंII
let all my relatives abandon me, let the great people insult me, still I am in supreme bliss since my life  is GOVINDA alone.
Iकृष्णात् परं किमपि तत्वं अहं न जाने"I
लोकाः समस्ताः सुखिनो भवन्तु।
lokāḥ samastāḥ sukhino bhavantu|

Wednesday, November 24, 2010

response

true i am getting immediate responses from mail dleivery system , report of bounce etc the my message has not been delivered to some.  It is a great tribute.  Someting is better than nothing.  At lease the machines of google and yahoo and rediff  read these.

--
।श्रीकृष्णो रक्षतु।
|śrīkṛṣṇo rakṣatu|
Have a nice and happy day
with profound respect and warm regards
K V Ananthanarayanan
(kanfusion)
blog   http://kanfusion.blogspot.com/
त्यजन्तु बान्धवाः सर्वे निन्दन्तु गुरवो जनाःI
तदापि परमानन्दो गोविन्दो मम जीवनंII
let all my relatives abandon me, let the great people insult me, still I am in supreme bliss since my life  is GOVINDA alone.
Iकृष्णात् परं किमपि तत्वं अहं न जाने"I
लोकाः समस्ताः सुखिनो भवन्तु।
lokāḥ samastāḥ sukhino bhavantu|

quest for knowledge

यस्य कृत्यम् न विघ्नन्ति शीतमुष्णम् भयं रतिः।
समृद्धिरसमृद्धिर्वा स वै पण्डित उच्यते॥
विदुरनीति
yasya kṛtyam na vighnanti śītamuṣṇam bhayaṁ ratiḥ|
samṛddhirasamṛddhirvā sa vai paṇḍita ucyate||
viduranīti
യസ്യ കൃത്യം ന വിഘ്നന്തി ശീതമുഷണം ഭയം രതി
സമൃദ്ധിരസമൃധ്ധിര്‍ വാ  സ വൈ  പണ്ഡിത ഉച്യതേ
വിദുരനീതി

He is the thoroughly learned scholar  whose forays into the world of muse cannot be blocked by hot climate or cold, fear or carnal desires,  prosperity or absence of it.

Pursuit of knowledge is a path of absolute bliss.  In this journey one's mind and spirit sore to dizzy heights.  Minor impediments as listed by vidhura cannot dampen the quest for knowledge/


Tuesday, November 23, 2010

Fwd: crushed balls



---------- Forwarded message ----------
From: Ananthanarayanan Vaidyanathan <kvananthanarayanan@gmail.com>
Date: Tue, Nov 23, 2010 at 4:56 AM
Subject: crushed balls
To: me <kvananthanarayanan@gmail.com>


अव्यापारेषु व्यापारं यो नरः कर्तुमिच्छति।
स एव निधनं याति कीलोत्पाटीव वानरः॥
पञ्चतन्त्रम्
avyāpāreṣu vyāpāraṁ yo naraḥ kartumicchati|
sa eva nidhanaṁ yāti kīlotpāṭīva vānaraḥ||
pañcatantram

അവ്യാപാരെഷു വ്യാപാരം യോ നര: കര്‍ത്തും ഇച്ഛതി
സ ഏവ നിധനം  യാതി കീലോത്പാടീവ വാനര:
പഞ്ചതന്ത്രം
"Anyone who tries to poke into matterswhich are none of his business,
meets his end, just like the monkey whotried to remove the wedge."
Near the city limits, a temple was being builtby the son of a business man. In the noon
time, the carpenters working on that, used togo into the city for lunch.
One day suddenly a group of monkeyswhile roaming came to that place. One of
those carpenters had put a wedge in middleof a half-cut arjuna tree log. The monkeys
started playing with the trees and logs asthey wished.One of those monkeys whose death was
near, sat on that half-cut log and startedremoving the wedge from that. As the
wedge moved out, the monkey's hanginggenitals went into the gaps of the log, got
trapped and the monkey got killed.
I have lifted the translation from one of the texts meant for young children.  The meaning and message are quite clear and without cliches.
Most of us human beings cannot forget the genes of our forefathers.  And so most of the time we are nosey about the business of others.
In place and out of place we always think, interfere with  and criticize the  day to day business of others.  Such opinions are given gratis.
We fail to understand the irritation that such favourite pastime on our parts  causes to others.  The punchline is that at least  once in our lives  we wag our tongues in the wrong place too often  and  get the same parts as our granfather monkey get crushed.  We eminently deserve it

।श्रीकृष्णो रक्षतु।
|śrīkṛṣṇo rakṣatu|
Have a nice and happy day
with profound respect and warm regards
K V Ananthanarayanan
(kanfusion)
blog   http://kanfusion.blogspot.com/
त्यजन्तु बान्धवाः सर्वे निन्दन्तु गुरवो जनाःI
तदापि परमानन्दो गोविन्दो मम जीवनंII
let all my relatives abandon me, let the great people insult me, still I am in supreme bliss since my life  is GOVINDA alone.
Iकृष्णात् परं किमपि तत्वं अहं न जाने"I
लोकाः समस्ताः सुखिनो भवन्तु।
lokāḥ samastāḥ sukhino bhavantu|




--
।श्रीकृष्णो रक्षतु।
|śrīkṛṣṇo rakṣatu|
Have a nice and happy day
with profound respect and warm regards
K V Ananthanarayanan
(kanfusion)
blog   http://kanfusion.blogspot.com/
त्यजन्तु बान्धवाः सर्वे निन्दन्तु गुरवो जनाःI
तदापि परमानन्दो गोविन्दो मम जीवनंII
let all my relatives abandon me, let the great people insult me, still I am in supreme bliss since my life  is GOVINDA alone.
Iकृष्णात् परं किमपि तत्वं अहं न जाने"I
लोकाः समस्ताः सुखिनो भवन्तु।
lokāḥ samastāḥ sukhino bhavantu|

the crushed balls

The crushed balls....


अव्यापारेषु व्यापारं यो नरः कर्तुमिच्छति।
स एव निधनं याति कीलोत्पाटीव वानरः॥
पञ्चतन्त्रम्
avyāpāreṣu vyāpāraṁ yo naraḥ kartumicchati|
sa eva nidhanaṁ yāti kīlotpāṭīva vānaraḥ||
pañcatantram


"Anyone who tries to poke into matters which do not concern him,
meets his end, just like the monkey who tried to remove the wedge."

Near the city limits, a temple was being built by the son of a business man. 
In the noon-time, the carpenters working on that project , used to go into the city for lunch.

One day suddenly a group of monkeys, while roaming around, landed themselves at the construction site. One of the carpenters had put a wedge to identify the cut portion in the middle of a half-cut log of an Arjuna tree . 

The monkeys started playing around the wooden logs which were being cut and shaped to build the temple.

One of those monkeys---perhaps fate had ordained that its death was
near--sat on that half-cut log with a wedge placed in the middle. 
It could not resist the temptation to pull at the wedge so as to remove it..
And the monkey did pull out the wedge with great dexterity, but as the 
wedge moved out, the monkey's hanging genitals was caught in the gap in the log secured by the wedge . 

The wooden pieces kept apart by the wedge closed the gap and the monkey's balls got crushed killing the monkey instantly.



The meaning and message are quite clear and without cliches. 
Most of us human beings cannot conceal the genes we have inherite from our forefathers. 
And so most of the time we are nosey about the business of others. 
In place and out of place, we always think, interfere with and criticize the day to day business of others. 
Our opinions are given absolutely free of cost. 
We fail to understand the irritation that such favourite pastime on our parts causes to others. 
The punchline is that at least once in our lives we would wag our tongues in the wrong place too often and get the same parts as our grandfather monkey get crushed. 

We would, of course, deserve it eminently.





അവ്യാപാരേഷു വ്യാപാരം യോ നര: കര്‍ത്തും ഇച്ഛതി
സ ഏവ നിധനം യാതി കീലോത്പാടീവ വാനര:
പഞ്ചതന്ത്രം

ആവശ്യമില്ലാത്ത കാര്യങ്ങളില്‍ ഇടപെടുന്ന ആള്‍ സ്വയം നാശം നേരിടും. 
പകുതി ഈര്‍ന്ന മരത്തടികള്‍ക്കിടയില്‍ വച്ച ആപ്പ് വലിച്ച് ഊരിയ കുരങ്ങനെപ്പോലെ.


പഞ്ചതന്ത്രത്തില്‍ ഇതിനു ആസ്പദമായ ഒരു കഥയുണ്ട്. 

ഒരിടത്ത് ഒരു അമ്പലത്തിന്റെ നിര്‍മ്മാണം നടക്കുകയായിരുന്നു. 

അവിടെ ആശാരിമാര്‍ ഒരു വലിയ തടി ഈര്‍ച്ചവാള്‍ കൊണ്ട് കുറേശ്ശയായി രണ്ടായി പിളര്ക്കുകയായിരുന്നു. പണിക്കിടയില്‍ ഉച്ചയായപ്പോള്‍ ഈര്‍ന്ന ഭാഗത്ത് ഒരു മരത്തിന്റെ ആപ്പ് അടിച്ചുകയട്ടിയശേഷം അവര്‍ ഊണു കഴിക്കാന്‍ പോയി. 

ആശാരിമാര്‍ ചെയുഉന്നത് അടുത്തുള്ള മരക്കൊമ്പില്‍ ഇരുന്നു ഒരു കുട്ടിക്കുരങ്ങന്‍ ശ്രദ്ധിക്കുന്നുണ്ടായിരുന്നു.
 അവന്നു ഈ മനുഷ്യര്‍ എന്താണ് കാണിക്കുന്നതെന്ന് അറിയാല്‍ കൊതിയായി.
 മെല്ലെ അവന്‍  ആശാരിമാര്‍ ഈര്‍ന്നുകൊണ്ടിരുന്ന ആ തടിപ്പുറത്തു കയറി ഇരുന്നു. 
 അവന്‍റെ ഇരിപ്പ് ശരീരത്തിന്റെ കീഴ്വശം  തടിയുടെ പാതി പിളര്‍ന്ന ഭാഗത്തിന്‍റെ ഉള്ളില്‍ വരുന്നതുപോലെയാ പോലെ ആയിരുന്നു. 
 കുരങ്ങന്‍ അധികനേരമൊന്നും വെറുതെ ഇരുന്നില്ല.
 കുസൃതിമൂത്ത് അവന്‍ പിളര്‍ന്ന ഭാഗത്തെ വേര്‍തിരിച്ചു നിര്‍ത്തിയിരുന്ന ആപ്പ് വലിച്ചുമാറ്റി. 
അപ്പോള്‍ അകന്നു നിന്നിരുന്ന തടിയുടെ രണ്ടു ഭാഗങ്ങള്‍ അതിശക്തമായി ഒന്നിച്ചു കൂടി.. 
ആ തടിക്കഷണള്‍ക്ക് ഇടയില്‍പ്പെട്ടു കുരങ്ങന്റെ വൃഷണം ചതഞ്ഞരഞ്ഞു. കുരങ്ങന്‍ ചത്തുപോയി. 
 അതാണ്‌ പറയുന്നത്, ആവ്ശ്യ്മില്ലത്ത് കാര്യങ്ങളില്‍ ഇടപെടരുത് എന്ന്.

Sunday, November 21, 2010

the two sweetest letters "मि" "त्रं"

शोकारातिपरित्राणम् प्रीतिविस्रम्भभाजनं।
केन रत्नमिदं सृष्टं मित्रमित्यक्षरद्वयम्॥
बल्लालदेवस्य  भोजप्रबन्धात्
śokārātiparitrāṇam prītivisrambhabhājanaṁ|
kena ratnamidaṁ sṛṣṭaṁ mitramityakṣaradvayam||
ballāladevasya  bhojaprabandhāt

ശോകാരാതി പരിത്രാണം പ്രീതി വിസ്രംഭഭാജനം
കേന രത്നമിദം സൃഷ്ടം മിത്രമിത്യക്ഷരദ്വയം
ഭോജപ്രബന്ധം
who  has created the wonderful and sweet gem in two letters mi tram (मि  त्रं)  meaning a friend?... That gem is  our talisman against fear and enemies. It is the repository of all  our affection  and absolute confidence.

Here the poet compares a dear friend to a rare gem.  Some gems are believed to fulfil all the desires of the one who possessed them.  Here the friend  is the remover of one's grief and a protector against one's enemies. Showering all our affection and confidence on such a friend will be a tribute which is thoroughly inadequate.
One who possesses such a friend is fortunate beyond words and thought.  There are limitations in any sort of relationship.  One may be circumspect in sharing all his secrets even with his own wife or son.   But when it comes to a dear friend, no barriers will exist.  A true friend can be one's ardent fan and at the same time he can be the worst critic also. I feel even the elevated vision of poesy  becomes inept  to describe the phenomenon of friendship.  Krishna is the property of everyone but Arjuna holds preference shares in this institution because he is Krishna's friend.

--

Saturday, November 20, 2010

the needs to know principle

तस्मान्नास्य परे विद्युः कर्म किम्चित्चिकीर्षितं।
आरब्धारस्तु जानीयुः आरब्धं कृतमेव वा॥
कौटिलीय अर्थशास्त्रं
tasmānnāsya pare vidyuḥ karma kimcitcikīrṣitaṁ|
ārabdhārastu jānīyuḥ ārabdhaṁ kṛtameva vā||
kautilīya arthaśāstraṁ

തസ്മാത് നാസ്യ പരെ വിദ്യു: കര്‍മ്മ കിഞ്ചിത്ച്ചികീര്‍ഷിതം
ആരബ്ധസ്തു ജാനീയു : ആരബ്ധം കൃതമേവ വാ
കൌടിലീയ  അര്‍ത്ഥ ശാസ്ത്രം

when new state projects are at the stage of planning, only the inner circle of planners should have any knowledge about it.  Once an action plan is prepared, the persons in charge of execution should know about it in detail and should implement it effectively and the public should know it in a hazy way during the execution but they should have full knowledge only about the finished project.

This is the view of the most astute statesman the world has ever produced..... Kautilya the Chanakya.   But where does the state secrets stand today.  Investigative journalism, paparaazzi, right to information, political pressures extraneous to the goal.... I think democracy has its plus and minus points, because a project with too much of publicity can never succeed.
Of course the law enforcing authorities world over still follow the dictum of Kautilya very meticulously.

--


Friday, November 19, 2010

Where else to search for celbrations?

मरणम् मङ्गलम् यत्र विभूतिश्च विभूषणं।
कौपीनं यत्र कौशेयम् सा काशी केन मीयते॥
भोजप्रबन्धम्  भल्लालदेवकृतं
maraṇam maṅgalam yatra vibhūtiśca vibhūṣaṇaṁ|
kaupīnaṁ yatra kauśeyam sā kāśī kena mīyate||
bhojaprabandham  bhallāladevakṛtaṁ
മരണം മംഗളം  യത്ര വിഭൂതിശ്ച്ച  വിഭൂഷണം
കൌപീനം യത്ര കൌശേയം  സാ കാശീ  കേന  മീയതെ
ഭോജപ്രബന്ധം
who can measure the greatness of the divine city of Kaasi?   Death is a great celebration there.  The ashes from the pyre are the most valued adornments. The loincloth is celebrated as greater than the most valuable silk garment and worn as such.

Yes, the presence of parameswarsa the lord of Lords Shiva makes all the differencce.  Leaving the mortal coils lying at one of the ghats of varanaasi, when the lord is taking you on his laps and chanting the thaarakamanthram..what  greater celebration can be there for a human being.  The lord, the source of all wealth and source of all blessings is ever present there smearing his body with the ashes taken from the funeral pyres, wears a mere loin cloth and dances around.. Where else to search for celbrations?


Thursday, November 18, 2010

substance should take precedence over source

युक्तमुक्तम् तु गृह्णीयात् बालादपि विचक्षणः।
रवेरविषयम् वस्तुः किन्न दीपः प्रकशयेत्॥
चाणक्यसूत्रात्
yuktamuktam tu gṛhṇīyāt bālādapi vicakṣaṇaḥ|
raveraviṣayam vastuḥ kinna dīpaḥ prakaśayet||
cāṇakyasūtrāt

യുക്തയുക്തം തു ഗൃഹ്നീയാത്‌  ബാലാദപി വിചക്ഷണ:
രവെരവിഷയം വസ്തു: കിന്ന ദീപ;പ്രകാശയെത്
ചാണക്യന്‍
when an opinion which is buttressed by logic and wisdom comes from even a young boy it will be accepted by the discerning scholar.   Is it not a fact that some things which may not be discovered in the glare of the full sun may be discovered under the light of the wick of a lamp?

--

Wednesday, November 17, 2010

goat to the altar



goat to the altar

अश्वं नैव गजं नैव व्याघ्रं नैव न चैव च।
अजापुत्रो बलिं दध्यात् दैवो दुर्बलघातकः॥

aśvaṁ naiva gajaṁ naiva vyāghraṁ naiva na caiva ca|
ajāputro baliṁ dadhyāt daivo durbalaghātakaḥ||



No one kills a Horse and offers the flesh to God.
No one ventures to kill an elephant with similar intent.
The tiger could never be found in the list..
But the baby goat always finds its way to the sacrificial altaar.

One has to wonder 
whether the gods are excessively keen 
to devour only the weaker beings.


The innocent quip triggers many thoughts

when we apply the logic to an organizational set up, or to politics.
In an organization the fellow who makes a lot of showmanship,
or a muscleman
or the roaring boss
are are all safe.

The silent plodder with be the sacrificial goat.

Even in social meets,
the noisy,
the messy
and the voluble get their due

but the silent gentleman is brushed aside.

Politics, after all is a game of deception and gift of the gab and nothing but continuous manipulation.

However, politicians always line up some sacrificial goats in their front rows.
so that the thrashes and brickbats are suffered by them

while the real foxes who watch from behind can taste blood.



അശ്വം നൈവ ഗജം നൈവ വ്യാഘ്രം നൈവ ന ചൈവ ച

അജാപുത്രോ ബലിം ദധ്യാത് ദൈവോ ദുര്ബ്ബലഘാതക:

കുതിരയെ ആരും ബലിയായി അര്‍പ്പിക്കുന്നില്ല
ആനയെ ആരെങ്കിലും ബലിയായി കൊടുക്കാറുണ്ടോ?
പുലിയെ ഒരിക്കലും ഒരിക്കല്‍പ്പോലും ബലിയായി കൊടുത്തു കണ്ടിട്ടുണ്ടോ?
പക്ഷെ  ആട്ടിന്‍കിടാവിനെ ബലി കൊടുക്കാന്‍ എല്ലാവര്‍ക്കും ഇഷ്ടമാണ്. എല്ലാവര്‍ക്കും വ്യഗ്രതയാണ്
ദൈവവും വിധിയും  ബലം കുറഞ്ഞവരെയും ദുര്ബ്ബലരെയും  കൊന്നൊടുക്കാന്‍ കച്ചകെട്ടിയിറങ്ങിയവര്‍ ആണെന്ന്‌തോന്നുന്നു.

ശരിയാണ്  ശക്തിയും ആള്‍ബലവും ഇല്ലാത്ത ആളുകളാണ് ഏറ്റവും ആദ്യം ബലിയാടുകള്‍ ആവുന്നത്.

Monday, November 15, 2010

collection and recovery

आदेयस्य प्रदेयस्य कर्तव्यस्य च कर्मणः।
क्षिप्रमक्रियमाणस्य कालः पिबति सम्पदः॥
बल्लालदेवस्य भोजप्रबन्धात्
ādeyasya pradeyasya kartavyasya ca karmaṇaḥ|
kṣipramakriyamāṇasya kālaḥ pibati sampadaḥ||
ballāladevasya bhojaprabandhāt

ആദേയസ്യ പ്രദേയസ്യ കര്തവ്യസ്യ ച  കര്‍മണ:
ക്ഷിപ്രം അക്രിയമാണസ്യ കാല: പിബതി സമ്പദ;
ഭോജ പ്രബന്ധം  ബല്ലാല ദേവന്‍
In the matter of some payments and collection of money and performance of the duties attached to it if the proper action is not taken very quickly, the entire wealth or money will be eaten away by time and there will be nothing left to pay or receive.

The above statement has eternal relevance.  If a moneylender advances some money and keeps quiet, the possibility of recovery for him is bleak.  If a borrower falls into the trap of a clever lender and makes delay in repayment,  the former will be reduced to penury because the interest payable will be of multiple magnitude in comparison to the borrowed capital.
It should be an eye opener to the tax regime, especially the tax recovery officers...If some tax is determined as due and the taxpayer procrastinates, it will be the duty of the tax collector to enforce payment immediately using all the powers at his disposal...even using powers that are not available with him.  We will see in the fiscal history of all civilised nations huge amounts by way of tax arrears  lying in litigation and it would be found that after decades of litigation, when the law decides in favour of Revenue,  there will be no one left to pay.  And even if the due is to be collected the huge interest attached to it will bring the taxpayer to complete annihilation by eating away all his wealth in  litigation , fee for the lawyer and ultimately the payment of the dues.
So quick action is the only effective weapon with the recovery officer.  He can take a few lessons from the story of one brahmin named Nakshatriya.  King Harischandra had promised some money to be paid to Sage Viswamitra in connection with a sacrifice.  The wily sage had arranged through some rats to empty the coffers of the King.  The king was unable  to pay off. The sage deputed his assistant Nakshatriya as the recovery officer.  The Brahmin proved himself to be well cut for the job.  Every morning, midday and evening and if the king is awake in the night. at that time also, he would knock at the doors of the king and demand the money and would warn in great detail what would be the consequence of non payment. Further he would dish out choicest abusive words also along with such warnings..  Ultimately the king had to sell off whatever he had and run away for life followed by his wife and only child
So  every tax collector should pay respects to Nakshatriya and follow his path if they have to be successful in their jobs.

    i  do hope some of my taxmen friends will use this ancient advise to best  purpose

Sunday, November 14, 2010

the child nonpareil



आलोक्य मातुर्मुखमादरेण
स्तन्यं पिबन्तम् सरसीरुहक्षम्
तत्फुल्लवक्थ्रम् शरदिन्दुहासं
बालं मुकुन्दं मनसा स्मरामि
ālokya māturmukhamādareṇa
stanyaṁ pibantam sarasīruhakṣam
tatphullavakthram śaradinduhāsaṁ
bālaṁ mukundaṁ manasā smarāmi
ആലോക്യ മാതുര്‍മുഖം ആദരേണ
സ്തന്യം പിബന്തം സരസീരുഹാക്ഷം
തത് ഫുല്ലവക്ത്രം ശരദിന്ദുഹാസം
ബാലം മുകുന്ദം മനസാ സ്മരാമി
Today is the children s day in India.. Every mother's greatest wish in her life is to have a son  like Krishna..
My pranams to Mukunda, the child, who is feeding himself on the breast of His fortunate mother yasodha, always casting a respectful glance at her face.. his full red lips and the glow of the  autumn moon emanating  from there as his sweet smile..

every child is the embodiment of that Krishna.. my best wishes to all the children and their  fortunate mothers.

।श्रीकृष्णो रक्षतु।
|śrīkṛṣṇo rakṣatu|
Have a nice and happy day
with profound respect and warm regards
K V Ananthanarayanan
(kanfusion)
blog   http://kanfusion.blogspot.com/
त्यजन्तु बान्धवाः सर्वे निन्दन्तु गुरवो जनाःI
तदापि परमानन्दो गोविन्दो मम जीवनंII
let all my relatives abandon me, let the great people insult me, still I am in supreme bliss since my life  is GOVINDA alone.
Iकृष्णात् परं किमपि तत्वं अहं न जाने"I
लोकाः समस्ताः सुखिनो भवन्तु।
lokāḥ samastāḥ sukhino bhavantu|

hail to enemies



hail to enemies

जीवन्तु मे शत्रुगणाः सदैव येषां प्रसादात्‌ सुविचक्षणोऽहम्‌।
यदा यदा मे विकृतिं भजन्ते तदा तदा मां प्रतिबोधयन्ति॥
चाणक्यनीतिसूत्रम्
jīvantu me śatrugaṇāḥ sadaiva yeṣāṁ prasādāt suvicakṣaṇo'ham|
yadā yadā me vikṛtiṁ bhajante tadā tadā māṁ pratibodhayanti||
cāṇakyanītisūtram 
long live my adversaries, critics and enemies, for I have become thoroughly learned because of their strong presence . 
Whenever they comment adversely on my conduct and activities they are making me realize my weaknesses and making me more effective.

Even the shrewd statesman Chanakya, did have great respect for the capacities and opponents over whom he scored great victory. He knew that the administrative acumen and professional competence of Rakshasa, who was the prime minister of Emperor Nanda who was defeated and dethroned, was essential for the continued effective administration of the nation under the leadership of Chandargupta Maurya. Therefore, Chanakya forced Rakshasa to assume the post of Prime Ministership under Chandragupta Maurya too, and in that process, Chanakya denied for Himself that post. The storyline of the celebrated play Mudrarakshasam of Vishakadatta vividly presents this fact

If there is no criticism and resistence from others, we become lazy, and our efficiency would decline.. The best administration, the best sports, the best war, all happens when there is a strong home team and and an equally strong opposition. 



ജീവന്തു മേ ശത്രുഗണാ: സദൈവ യേഷാം പ്രസാദാത്‌ സുവിചക്ഷണോഹം
യദാ യദാ മേ വികൃതിം ഭജന്തേ 

തദാ തദാ മാം പ്രതിബോധയന്തി
ചാണക്യന്‍



മഹാനായ രാഷ്ടതന്ത്രജ്ഞനായ ചാണക്യന്‍ പറഞ്ഞതാണിത് 

എന്റെ ശത്രുക്കളുടെ കൂട്ടങ്ങള്‍ നീണാള്‍ വാഴട്ടെ. അവരുടെ ഉത്സാഹത്തോടും മാത്സര്യബുദ്ധിയോടും കൂടിയ എതിര്‍പ്പ് കാരണമാണ് എന്റെ ശക്തിയും കാര്യക്ഷമതയും അതിന്റെ പാരമ്യത്തില്‍ എത്തിയത്.. എപ്പോഴെല്ലാം അവര്‍ എന്നെ എല്ലാ ശക്തിയും പ്രയോഗിച്ചു എതിര്‍ത്തിരുന്നോ അപ്പോഴെല്ലാം അവര്‍ എനിക്ക് ശക്തിയുടെയും, നിശ്ചയദാര്‍ഢ്യത്തിന്റെയും ചെറുത്തുനില്‍പ്പിന്‍റെയും പുതിയ പുതിയ പാഠങ്ങള്‍ നല്‍കുകയായിരുന്നു.

കഴിവുള്ള എതിരാളിയോടുള്ള ബഹുമാനം നിലവാരമുള്ള ഓരോ വ്യക്തിയുടെയും മുഖമുദ്രയായിരിക്കും. അത് നാം ചാണക്യനില്‍ തെളിഞ്ഞു കാണുന്നു. ചാണക്യന്‍ തന്‍റെ അസാമാന്യമായ കഴിവുകള്‍ എല്ലാം പ്രയോഗിച്ചു, നന്ദവംശത്തെ ഉന്മൂലനം ചെയ്ത് സ്വന്തം ശിഷ്യനായ ചന്ദ്രഗുപ്ത മൌര്യനെ ചക്രവര്‍ത്തിയായി വാഴിച്ചു. എല്ലാവരും പ്രതീക്ഷിച്ചത് ചാണക്യന്‍ പ്രധാനമന്ത്രിയുടെ പദവി സ്വീകരിക്കും എന്നാണ്പക്ഷെ, നന്ദചക്രവര്‍ത്തിയുടെ പ്രധാന അമാത്യന്‍ രാക്ഷസന്‍ എന്ന കഴിവും, കൂറും, സത്യസന്ധതയും എല്ലാം നിറഞ്ഞുനില്‍ക്കുന്ന മഹദ്വ്യക്തി ആയിരുന്നു. ചന്ദ്രഗുപ്തന്‍റെ വികാസോന്മുഖമായ ഭരണത്തുടര്‍ച്ചയ്ക്ക് രാക്ഷസന്റെ സേവനം ഗുണപ്രദമായിരിക്കും എന്ന്‍ അറിയാവുന്ന ചാണക്യന്‍, തനിക്ക് രാക്ഷസനോട് വ്യക്തിപരമായി വൈരം ഉണ്ടെങ്കിലും അത് വകവയ്ക്കാതെ നിര്‍ബന്ധിച്ച് അദ്ദേഹത്തെ പ്രധാനമന്ത്രി ആയി നിയമിച്ച് സ്വയം അധ്യാപക വൃത്തിയിലേക്ക് മടങ്ങുകയാണ് ചെയ്തത്. ചാണക്യന്‍ ഇവിടെ എതിരാളിയോട് അയാള്‍ അര്‍ഹിക്കുന്ന ബഹുമാനം പ്രദര്‍ശിപ്പിക്കുകയാണ് ചെയ്തത്. 

ഈ സംഭവത്തെ ആധാരമാക്കിയാണ് വിശാഖദത്തന്‍ തന്റെ ലോകപ്രശസ്തമായ മുദ്രാരാക്ഷസം എന്ന നാടകം എഴുതിയത്.



നമുക്ക് വെല്ലുവിളികളും വിമര്‍ശനങ്ങളും അഭിമുഖീകരിക്കാനില്ലെങ്കില്‍ നമ്മുടെ കാര്യക്ഷമത കുറേശ്ശയായി കുറഞ്ഞുവരും. അത് സ്വാഭാവികമാണ്. നല്ല ഭരണത്തിന് നല്ല പ്രതിപക്ഷം വേണം.. നല്ല കളി നടക്കണമെങ്കില്‍ നല്ല രണ്ടു ടീമുകള്‍ വേണം. ഒരു നല്ല യുദ്ധം നടക്കണമെങ്കില്‍ പോലും തമ്മില്‍ എതിര്‍ക്കുന്ന സൈന്യങ്ങള്‍ രണ്ടും ഏകദേശം തുല്യശക്തി ഉള്ളവരായിരിക്കണം.