विष्णोस्तु श्रवणे परीक्षितिरभूद्वैयासिकः कीर्तने
प्रह्ळादः स्मरणे तदङ्घ्रिभजने लक्ष्मीः पृथुः पूजने।
अक्रूरत्वभिवन्दने कपिपतिर्दास्ये च सख्येऽर्जुनः
सर्वस्वनिवेदने बलिरभूत्कैवल्यमेषां पदम्॥
इन्दिश्चे स्प्रूचे २८७१
viṣṇostu śravaṇe parīkṣitirabhūdvaiyāsikaḥ kīrtane
prahḻādaḥ smaraṇe tadaṅghribhajane lakṣmīḥ pṛthuḥ pūjane|
akrūratvabhivandane kapipatirdāsye ca sakhye'rjunaḥ
sarvasvanivedane balirabhūtkaivalyameṣāṁ padam||
indiśce sprūce 2871 sahityadarpane
വിഷ്ണോസ്തു ശ്രവണേ പരീക്ഷിതിരഭൂദ്വൈയാസികഃ കീര്തനേ
പ്രഹ്ളാദഃ സ്മരണേ തദങ്ഘ്രിഭജനേ ലക്ഷ്മീഃ പൃഥുഃ പൂജനേ|
അക്രൂരത്വഭിവന്ദനേ കപിപതിര്ദാസ്യെ ച സഖ്യേഽര്ജുനഃ
സര്വസ്വനിവേദനേ ബലിരഭൂത്കൈവല്യമേഷാം പദം||
ഇന്ദിശ്ചെ സ്പ്രൂചെ ൨൮൭൧
𝐒𝐭𝐚𝐮𝐧𝐜𝐡 𝐝𝐞𝐯𝐨𝐭𝐞𝐞𝐬 𝐬𝐞𝐫𝐯𝐞𝐝 𝐊𝐫𝐢𝐬𝐡𝐧𝐚 𝐭𝐡𝐞 𝐕𝐢𝐬𝐡𝐧𝐮 𝐢𝐧 𝐦𝐚𝐧𝐲 𝐰𝐚𝐲𝐬, 𝐛𝐮𝐭 𝐭𝐡𝐞𝐲 𝐚𝐥𝐥 𝐚𝐭𝐭𝐚𝐢𝐧𝐞𝐝 𝐭𝐡𝐞 𝐮𝐥𝐭𝐢𝐦𝐚𝐭𝐞 𝐞𝐦𝐚𝐧𝐜𝐢𝐩𝐚𝐭𝐢𝐨𝐧- 𝐌𝐨𝐤𝐬𝐡𝐚𝐦 𝐨𝐫 𝐊𝐚𝐢𝐯𝐚𝐥𝐲𝐚𝐦- 𝐭𝐡𝐞 𝐨𝐧𝐞𝐧𝐞𝐬𝐬 𝐰𝐢𝐭𝐡 𝐭𝐡𝐞 𝐋𝐨𝐫𝐝 𝐇𝐢𝐦𝐬𝐞𝐥𝐟.
𝐊𝐢𝐧𝐠 𝐏𝐚𝐫𝐞𝐞𝐤𝐬𝐡𝐢𝐭, 𝐚𝐭𝐭𝐚𝐢𝐧𝐞𝐝 𝐞𝐭𝐞𝐫𝐧𝐢𝐭𝐲 𝐭𝐡𝐫𝐨𝐮𝐠𝐡 𝐥𝐢𝐬𝐭𝐞𝐧𝐢𝐧𝐠 𝐭𝐨 𝐭𝐡𝐞 𝐒𝐭𝐨𝐫𝐢𝐞𝐬 𝐨𝐟 𝐭𝐡𝐞 𝐋𝐨𝐫𝐝, 𝐚𝐬 𝐫𝐞𝐜𝐢𝐭𝐞𝐝 𝐛𝐲 𝐒𝐡𝐮𝐤𝐚𝐛𝐫𝐚𝐡𝐦𝐚𝐦- 𝐢𝐧 𝐭𝐡𝐞 𝐟𝐨𝐫𝐦 𝐨𝐟 𝐒𝐫𝐢𝐦𝐚𝐝 𝐁𝐡𝐚𝐠𝐚𝐯𝐚𝐭𝐡𝐚𝐦- 𝐅𝐨𝐫 𝐬𝐞𝐯𝐞𝐧 𝐝𝐚𝐲𝐬
𝐒𝐚𝐠𝐞 𝐒𝐡𝐮𝐤𝐚𝐛𝐫𝐚𝐡𝐦𝐚𝐦-𝐭𝐡𝐞 𝐬𝐨𝐧 𝐨𝐟 𝐕𝐞𝐝𝐚𝐯𝐲𝐚𝐬𝐚, 𝐫𝐞𝐜𝐨𝐮𝐧𝐭𝐞𝐝 𝐭𝐡𝐞 𝐠𝐥𝐨𝐫𝐲 𝐨𝐟 𝐭𝐡𝐞 𝐋𝐨𝐫𝐝 𝐢𝐧 𝐁𝐡𝐚𝐠𝐚𝐯𝐚𝐭𝐡𝐚𝐦 𝐭𝐨 𝐏𝐚𝐫𝐞𝐞𝐤𝐬𝐡𝐢-- 𝐚𝐧𝐝 𝐡𝐞 𝐚𝐭𝐭𝐚𝐢𝐧𝐞𝐝 𝐢𝐦𝐦𝐨𝐫𝐭𝐚𝐥𝐢𝐭𝐲 𝐟𝐨𝐫 𝐭𝐡𝐚𝐭
𝐏𝐫𝐚𝐡𝐥𝐚𝐝𝐚, 𝐭𝐡𝐞 𝐲𝐨𝐮𝐧𝐠 𝐛𝐨𝐲, 𝐞𝐯𝐞𝐧 𝐚𝐭 𝐭𝐡𝐞 𝐫𝐢𝐬𝐤 𝐨𝐟 𝐥𝐨𝐬𝐢𝐧𝐠 𝐡𝐢𝐬 𝐨𝐰𝐧 𝐥𝐢𝐟𝐞, 𝐩𝐞𝐫𝐬𝐢𝐬𝐭𝐞𝐝 𝐨𝐧 𝐦𝐞𝐝𝐢𝐭𝐚𝐭𝐢𝐧𝐠 𝐮𝐩𝐨𝐧 𝐍𝐚𝐫𝐚𝐲𝐚𝐧𝐚, 𝐚𝐧𝐝 𝐮𝐥𝐭𝐢𝐦𝐚𝐭𝐞𝐥𝐲 𝐡𝐞 𝐰𝐚𝐬 𝐬𝐚𝐯𝐞𝐝 𝐟𝐫𝐨𝐦 𝐭𝐡𝐞 𝐜𝐫𝐮𝐞𝐥 𝐡𝐚𝐧𝐝𝐬 𝐨𝐟 𝐇𝐢𝐫𝐚𝐧𝐲𝐚 𝐤𝐚𝐬𝐡𝐢𝐩𝐮, 𝐰𝐡𝐞𝐧 𝐭𝐡𝐞 𝐋𝐨𝐫𝐝 𝐌𝐚𝐧𝐢𝐟𝐞𝐬𝐭𝐞𝐝 𝐚𝐬 𝐍𝐚𝐫𝐚𝐬𝐢𝐦𝐡𝐚
𝐌𝐨𝐭𝐡𝐞𝐫 𝐋𝐚𝐤𝐬𝐡𝐦𝐢, 𝐭𝐡𝐞 𝐝𝐞𝐚𝐫 𝐜𝐨𝐧𝐬𝐨𝐫𝐭 𝐨𝐟 𝐭𝐡𝐞 𝐋𝐨𝐫𝐝 𝐢𝐬 𝐞𝐯𝐞𝐫 𝐞𝐧𝐠𝐚𝐠𝐞𝐝 𝐢𝐧 𝐫𝐞𝐦𝐚𝐢𝐧𝐢𝐧𝐠 𝐚𝐭 𝐇𝐢𝐬 𝐟𝐞𝐞𝐭 𝐚𝐧𝐝 𝐬𝐞𝐫𝐯𝐢𝐧𝐠 𝐇𝐢𝐦, 𝐛𝐮𝐭 𝐬𝐡𝐞 𝐡𝐚𝐬 𝐛𝐞𝐞𝐧 𝐚𝐬𝐬𝐢𝐠𝐧𝐞𝐝 𝐭𝐡𝐞 𝐩𝐫𝐢𝐝𝐞 𝐨𝐟 𝐩𝐥𝐚𝐜𝐞 𝐢𝐧 𝐭𝐡𝐞 𝐛𝐢𝐫𝐭𝐡𝐦𝐚𝐫𝐤 𝐒𝐫𝐞𝐞𝐯𝐚𝐭𝐬𝐚𝐦 𝐚𝐝𝐨𝐫𝐧𝐢𝐧𝐠 𝐭𝐡𝐞 𝐜𝐡𝐞𝐬𝐭 𝐨𝐟 𝐭𝐡𝐞 𝐋𝐨𝐫𝐝.
𝐊𝐢𝐧𝐠 𝐏𝐫𝐢𝐭𝐡𝐮, 𝐚𝐟𝐭𝐞𝐫 𝐰𝐢𝐧𝐧𝐢𝐧𝐠 𝐨𝐯𝐞𝐫 𝐭𝐡𝐞 𝐞𝐚𝐫𝐭𝐡 𝐚𝐧𝐝 𝐚𝐟𝐭𝐞𝐫 𝐬𝐞𝐭𝐭𝐢𝐧𝐠 𝐭𝐡𝐞 𝐚𝐟𝐟𝐚𝐢𝐫𝐬 𝐨𝐟 𝐭𝐡𝐢𝐬 𝐞𝐚𝐫𝐭𝐡 𝐢𝐧 𝐨𝐫𝐝𝐞𝐫, 𝐩𝐞𝐫𝐟𝐨𝐫𝐦𝐞𝐝 𝐬𝐚𝐜𝐫𝐢𝐟𝐢𝐜𝐞𝐬 𝐚𝐧𝐝 𝐮𝐥𝐭𝐢𝐦𝐚𝐭𝐞𝐥𝐲 𝐞𝐧𝐠𝐚𝐠𝐞𝐝 𝐡𝐢𝐦𝐬𝐞𝐥𝐟 𝐢𝐧 𝐭𝐡𝐞 𝐏𝐨𝐨𝐣𝐚 𝐨𝐫 𝐝𝐞𝐭𝐚𝐢𝐥𝐞𝐝 𝐰𝐨𝐫𝐬𝐡𝐢𝐩 𝐨𝐟 𝐭𝐡𝐞 𝐋𝐨𝐫𝐝 𝐚𝐧𝐝 𝐮𝐥𝐭𝐢𝐦𝐚𝐭𝐞𝐥𝐲 𝐚𝐭𝐭𝐚𝐢𝐧𝐞𝐝 𝐡𝐢𝐬 𝐩𝐥𝐚𝐜𝐞 𝐛𝐚𝐜𝐤 𝐢𝐧 𝐭𝐡𝐞 𝐕𝐚𝐢𝐤𝐮𝐧𝐓𝐚.
𝐀𝐤𝐫𝐨𝐨𝐫𝐚, 𝐭𝐡𝐞 𝐩𝐚𝐭𝐞𝐫𝐧𝐚𝐥 𝐮𝐧𝐜𝐥𝐞 𝐨𝐟 𝐊𝐫𝐢𝐬𝐡𝐧𝐚 𝐚𝐧𝐝 𝐚𝐧 𝐞𝐦𝐢𝐬𝐬𝐚𝐫𝐲 𝐟𝐫𝐨𝐦 𝐊𝐢𝐧𝐠 𝐊𝐚𝐦𝐬𝐚, 𝐜𝐨𝐮𝐥𝐝 𝐧𝐨𝐭 𝐭𝐚𝐤𝐞 𝐡𝐢𝐬 𝐦𝐢𝐧𝐝 𝐨𝐟𝐟 𝐟𝐫𝐨𝐦 𝐭𝐡𝐞 𝐛𝐞𝐚𝐮𝐭𝐢𝐟𝐮𝐥 𝐟𝐨𝐫𝐦 𝐨𝐟 𝐭𝐡𝐞 𝐛𝐨𝐲 𝐊𝐫𝐢𝐬𝐡𝐧𝐚 𝐚𝐧𝐝 𝐡𝐞 𝐰𝐚𝐬 𝐞𝐯𝐞𝐫 𝐩𝐚𝐲𝐢𝐧𝐠 𝐫𝐞𝐬𝐩𝐞𝐜𝐭𝐬 𝐭𝐨 𝐭𝐡𝐚𝐭 𝐟𝐨𝐫𝐦-𝐚𝐧𝐝 𝐭𝐡𝐚𝐭 𝐩𝐞𝐫𝐬𝐢𝐬𝐭𝐞𝐧𝐭 𝐚𝐭𝐭𝐚𝐜𝐡𝐦𝐞𝐧𝐭 𝐥𝐞𝐝 𝐡𝐢𝐦 𝐭𝐨 𝐞𝐭𝐞𝐫𝐧𝐢𝐭𝐲, 𝐚𝐬 𝐰𝐞 𝐤𝐧𝐨𝐰.
𝐓𝐡𝐞 𝐥𝐞𝐚𝐝𝐞𝐫 𝐨𝐟 𝐌𝐨𝐧𝐤𝐞𝐲𝐬, 𝐋𝐨𝐫𝐝 𝐀𝐧𝐣𝐚𝐧𝐞𝐲𝐚 𝐭𝐡𝐞 𝐇𝐚𝐧𝐮𝐦𝐚𝐧 𝐧𝐞𝐯𝐞𝐫 𝐡𝐚𝐝 𝐚𝐧𝐲𝐭𝐡𝐢𝐧𝐠 𝐞𝐥𝐬𝐞 𝐢𝐧 𝐇𝐢𝐬 𝐦𝐢𝐧𝐝, 𝐨𝐭𝐡𝐞𝐫 𝐭𝐡𝐚𝐧 𝐬𝐞𝐫𝐯𝐢𝐧𝐠 𝐑𝐚𝐦𝐚, 𝐚𝐧𝐝 𝐬𝐞𝐫𝐯𝐢𝐧𝐠 𝐑𝐚𝐦𝐚 𝐟𝐨𝐫 𝐞𝐯𝐞𝐫. 𝐍𝐨 𝐨𝐧𝐞 𝐜𝐚𝐧 𝐞𝐯𝐞𝐫 𝐞𝐯𝐞𝐧 𝐬𝐩𝐞𝐚𝐤 𝐰𝐢𝐭𝐡 𝐚𝐝𝐞𝐪𝐮𝐚𝐭𝐞 understanding 𝐭𝐡𝐚𝐭 𝐫𝐞𝐥𝐚𝐭𝐢𝐨𝐧𝐬𝐡𝐢𝐩 𝐛𝐞𝐭𝐰𝐞𝐞𝐧 𝐑𝐚𝐦𝐚 𝐚𝐧𝐝 𝐇𝐚𝐮𝐦𝐚𝐧
𝐀𝐫𝐣𝐮𝐧𝐚,𝐭𝐡𝐞 𝐛𝐞𝐬𝐭 𝐟𝐫𝐢𝐞𝐧𝐝 𝐚𝐧𝐝 𝐜𝐨𝐮𝐬𝐢𝐧 𝐨𝐟 𝐭𝐡𝐞 𝐋𝐨𝐫𝐝 𝐊𝐫𝐢𝐬𝐡𝐧𝐚, 𝐖𝐡𝐚𝐭 𝐚𝐥𝐥 𝐭𝐡𝐢𝐧𝐠𝐬 𝐜𝐚𝐦𝐞 𝐨𝐮𝐭 𝐨𝐟 𝐭𝐡𝐚𝐭 𝐟𝐫𝐢𝐞𝐧𝐝𝐬𝐡𝐢𝐩! 𝐌𝐚𝐲𝐛𝐞 𝐆𝐢𝐭𝐚 𝐢𝐬 𝐭𝐡𝐞 𝐛𝐞𝐬𝐭 𝐩𝐫𝐨𝐝𝐮𝐜𝐭.
𝐀𝐧𝐝 𝐊𝐢𝐧𝐠 𝐌𝐚𝐡𝐚𝐛𝐚𝐥𝐢, 𝐟𝐮𝐥𝐥𝐲 𝐤𝐧𝐨𝐰𝐢𝐧𝐠 𝐭𝐡𝐚𝐭 𝐭𝐡𝐞 𝐛𝐨𝐲 𝐰𝐡𝐨 𝐚𝐬𝐤𝐞𝐝 𝐇𝐢𝐦 𝐟𝐨𝐫 𝐭𝐡𝐫𝐞𝐞 𝐟𝐞𝐞𝐭 𝐨𝐟 𝐥𝐚𝐧𝐝 𝐰𝐚𝐬 𝐭𝐡𝐞 𝐔𝐧𝐢𝐯𝐞𝐫𝐬𝐚𝐥 𝐋𝐨𝐫𝐝 𝐇𝐢𝐦𝐬𝐞𝐥𝐟, 𝐋𝐨𝐫𝐝 𝐓𝐡𝐫𝐢𝐯𝐢𝐤𝐫𝐚𝐦𝐚, 𝐚𝐧𝐝 𝐡𝐞 𝐝𝐢𝐝 𝐧𝐨𝐭 𝐡𝐞𝐬𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞 𝐭𝐨 𝐨𝐟𝐟𝐞𝐫 𝐚𝐥𝐥 𝐭𝐡𝐚𝐭 𝐡𝐞 𝐡𝐚𝐝- 𝐡𝐞 𝐩𝐥𝐚𝐜𝐞𝐝 𝐭𝐡𝐞 𝐰𝐡𝐨𝐥𝐞 𝐨𝐟 𝐡𝐢𝐬 𝐖𝐞𝐚𝐥𝐭𝐡 𝐚𝐧𝐝 𝐡𝐢𝐦𝐬𝐞𝐥𝐟 𝐭𝐨𝐨 𝐚𝐭 𝐭𝐡𝐞 𝐟𝐞𝐞𝐭 𝐨𝐟 𝐠𝐥𝐨𝐫𝐢𝐨𝐮𝐬 𝐟𝐞𝐞𝐭-तद् विष्णोः परमं पदं
𝐓𝐡𝐞 𝐧𝐢𝐧𝐞 𝐰𝐚𝐲𝐬 𝐨𝐟 𝐫𝐞𝐚𝐜𝐡𝐢𝐧𝐠 𝐊𝐫𝐢𝐬𝐡𝐧𝐚.. 𝐚𝐬 𝐬𝐩𝐞𝐜𝐢𝐟𝐢𝐞𝐝 𝐢𝐧 𝐒𝐫𝐢𝐦𝐚𝐝 𝐁𝐡𝐚𝐠𝐚𝐯𝐚𝐭𝐡𝐚𝐦
श्रवणं कीर्तनं विष्णोः स्मरणं पादसेवनम्। अर्चनं वन्दनं दास्यं सख्यमात्मनिवेदनम्।। (श्रीमद्भा० ७। ५। २३)
𝐒𝐡𝐫𝐯𝐚𝐧𝐚𝐦 𝐊𝐞𝐞𝐫𝐭𝐡𝐚𝐧𝐚𝐦 𝐕𝐢𝐬𝐡𝐧𝐚𝐇 𝐒𝐦𝐚𝐫𝐚𝐧𝐚𝐦 𝐩𝐚𝐚𝐝𝐚 𝐬𝐞𝐯𝐚𝐧𝐚𝐦 𝐀𝐫𝐜𝐡𝐚𝐧𝐚𝐦 𝐕𝐚𝐧𝐝𝐚𝐧𝐚𝐦 𝐃𝐚𝐚𝐬𝐲𝐚𝐦 𝐒𝐚𝐤𝐡𝐲𝐚𝐦 𝐀𝐚𝐭𝐦𝐚 𝐧𝐢𝐯𝐞𝐝𝐚𝐧𝐚𝐦.
𝐊 𝐯 𝐚
विष्णोः श्रवणे in hearing the glory of Lord Vishnu
परीक्षित् king Pareekshit कीर्तने in praising Vishnu वैयासिकः the son of Vyasa..Shukabrahmam स्मरणे in ever meditating single minded प्रह्लादः Prahlada तद् अङ्घ्रि भजने in serving the feet of the Lord Vishnu लक्ष्मीः mother Lakshmi पूजने in offering worship पृथुः king Prithu अभिवन्दने in ever prostrating and paying respects अक्रूरः Akroora दास्ये in working as faithful servant कपिपतिः the leader of monkeys Hanuman सख्ये in friendship अर्जुनः Arjuna सर्वस्व निवेदने in offering all that he had बलिः Mahabali च सततं निरताः were ever engaged तेषां पदं कैवल्यं अभूत् their ultimate destination was emancipation, oneness with Vishnu, and they all attained it
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